کد مطلب:233427 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:270

روح حج
صورت ظاهری حج و طواف بر گرد خانه خدا در زمان جاهلیت نیز معمول بوده، ولی هدف از اجتماع مؤثر در اصلاح امور بشر و تزكیه



[ صفحه 61]



نفس و تقرب به سوی خدا به رهبری پیشوای عادل است و از آن جای كه تمامیت حج به ولایت امام می باشد، حج بی ولایت امام، انجام همان اعمال دوران جاهلیت محسوب می شود. فرمایش امام باقر علیه السلام كه می فرماید: «ان من تمام الحج لقاء الامام» [1] حاكی از آن است كه مردم، پس از انجام فریضه ی حج، باید خدمت امام آیند و از معالم دین بپرسند و ولایت و دوستی خود را با امام اعلام كنند.

فضیل نقل می كند كه امام باقر علیه السلام نگاهی به طواف كنندگان نموده و فرمود: در زمان جاهلیت نیز به همین شكل طواف می كردند. همانا دستور دارند كه به گرد كعبه طواف كنند و سپس نزد ما كوچ كرده، ولایت و دوستی خود را اظهار و مراتب یاری خویش را به ما اعلام كنند. سپس این آیه را تلاوت فرمود: (و اجعل أفئدة من الناس تهوی الیهم) [2] ؛ خدایا دلهای ایشان را هواخواه آنان (ائمه علیه السلام) قرار ده. [3] .

امام رضا علیه السلام در ادامه فرمایش خود، می فرمایند: و به وسیله ی امام اجرای حدود و احكام و نگهداری مرزهای اسلام تحقق می پذیرد.

مرزهای اسلامی فقط مرز جغرافیایی نیست، كه حریم اعتقادی دین را نیز شامل می شود و با امامت امام و هدایت حجت الهی، كسی نمی تواند به این حریم تعدی و تجاوز نماید.



[ صفحه 62]




[1] بحارالانوار 374 / 99.

[2] ابراهيم (14):36.

[3] كافي 392 / 1، ح 1.